DE GROOTSTE FIETSSPECIALIST VAN DE REGIO



0345 63 24 87 
info@tweewielercentrumdenbreejen.nl

Ma Gesloten
Di 09:00 - 18:00
Woe 09:00 - 18:00
Do 09:00 - 18:00
Vrij 09:00 - 18:00
Za 09:00 - 17:00
Zo Gesloten

fietsbanner


Altijd verzekerd van zorgeloos fietsen?

fietsbanner

dag van de fietshelmen

Als rechtgeaarde Hollanders zijn fietshelmen niet echt ons ding. Wij voelen ons onschendbaar op de fiets, niet zoals die zwakke Duitsers met hun malle helmpjes en zachte schedeltjes. Een echte Nederlander rijdt niet alleen met een kind voor- en achterop en twee boodschappentassen aan het stuur, maar ook zonder hoofdbescherming door rood over een druk Amsterdams kruispunt. Over de gevolgen denken we liever niet na, maar tegelijkertijd kunnen die catastrofaal zijn. Daarvoor waarschuwt in ieder geval de organisatie Artsen Voor Veilig Fietsen, die de Dag van de Fietshelm heeft opgericht samen met de Hersenstichting en het HersenStrijd Fonds.

Achtergrond Dag van de Fietshelm


Twee derde van de verkeersslachtoffers die in 2021 op een Nederlandse Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) afdeling werden behandeld was een fietser, dit komt neer op 73.500 fietsslachtoffers. Binnen de groep fietsers vallen de meeste slachtoffers in de leeftijd van 55 jaar en ouder (44 procent). Onder fietsers van 55 jaar en ouder steeg het aantal enkelvoudige fietsongevallen met 42 procent in de periode 2012-2021. Hersenletsel is een veelvoorkomend letsel na een fietsongeval. In 2021 werd ruim 1 op de 6 fietsslachtoffers behandeld voor hersenletsel, dit komt neer uit op 11.700 slachtoffers. Van de oudere fietsers (55+) liep zelfs 1 op de 5 hersenletsel op (cijfer verkregen van het SWOV en VeiligheidNL 2021). Figuur 1 laat zien dat van de 610 verkeersdoden in 2020 er 38 procent fietser was. Voor ernstige verkeersgewonden lag het aandeel fiets op 68 procent.

Figuur 1: Verkeersdoden en ernstige gewonden naar vervoerswijze in 2020 (Bron SWOV 2021). De kleuren geven de ernst van het ongeval weer. In het donkerblauw (MAIS2+) en in het lichtblauw zijn de ernstigere (MAIS3+) ongevallen afgebeeld.

Prognose toekomst
 

n opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) prognoses gemaakt van het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden (SWOV 2021). De verwachting is dat over de periode 2018-2040 onder fietsers het aantal ernstige verkeersgewonden bij fietsongevallen zonder betrokkenheid van een motorvoertuig (zgn. eenzijdige fietsongevallen) met 80% (MAIS2+) en 100% (MAIS3+) zal toenemen (figuur 2). De 65-plusser wordt daarbij als een belangrijke risicodoelgroep aangemerkt; de groep 65+ wordt groter, het aandeel 80+ wordt groter, ze worden mobieler én kiezen meer voor de minder veilige fiets (fiets in plaats van de auto). 

Figuur 2: Prognose van het aantal verkeersslachtoffers (MAIS 2+/3+) voor de periode 2018-2050 voor enkelvoudige fietsongevallen (Bron SWOV 2021)

Effectiviteit fietshelm 
 

De SWOV heeft een schatting gemaakt, dat als iedereen een fietshelm zou dragen, er maximaal vijf minder dodelijke verkeersslachtoffers onder de 12 jaar zouden zijn en 200 minder ernstige gewonde verkeersslachtoffers in deze leeftijdsgroep. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het dragen van een fietshelm voor fietsers in alle leeftijdscategorieën het risico nuttig is. Het dragen van een fietshelm vermindert het risico op dodelijk hoofd- en hersenletsel met 71% (SWOV 2021). En het risico op ernstig hoofd- en hersenletsel daalt met 60%. Onderzoek van VeiligheidNL onderschrijft dit effect: het dragen van een fietshelm vermindert de kans op hoofdletsel met 62% en de kans op hersenletsel met 33% (VeiligheidNL 2022).

Dag van de Fietshelm 2022

Op woensdag 20 april 2022 vond de eerste landelijke Dag van de Fietshelm plaatst. Het initiatief hiervan kwam van Artsen voor Veilig Fietsen in samen werking met het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. Meerdere organisaties en initiatieven hebben zich hierbij aangesloten en, al dan niet gezamenlijk, activiteiten georganiseerd. Artsen voor Veilig Fietsen heeft een geweldig initiatief opgezet met een groot bereik. Inmiddels hebben vele organisaties zich achter deze dag geschaard om de editie voor 2023 weer tot een groot succes te maken. De groep bestaat momenteel uit (1) Hersenstichting/EdwinvanderSarfoundation, (2) Artsen voor Veilig Fietsen, (3) HersenStrijd fonds Universiteit Maastricht, (4) Interpolis zorgverzekering, (5) Provincie Friesland, (6) VeiligheidNL, (7) ANWB en (8) Veilig Verkeer Nederland. RAI, KBO en NTFU zijn benaderd om mee te doen.  

Dag van de Fietshelm 2023

Op woensdag 19 april 2023 zal de 2e dag van de fietshelm worden georganiseerd. Door heel het land zullen activiteiten georganiseerd worden (figuur 3). Op de website ……..(volgt weldra)…… is een overzicht van de diverse acties en bijeenkomsten te vinden. 

 Last van piepende remmen?
Last van piepende remmen?
Piepende remmen? zo verhelp je het met dynamic. Een welbekend geluid bij het tot stilstand komen bij een stoplicht: het luide piepen van je remmen. Waarschijnlijk is dit één van de meest irritante dingen als fietser. Gelukkig kun je piepende remmen voorkomen met het juiste onderhoud. Waarom piepen de remmen van mijn fiets? De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen.
Lees verder
Automatisch schakelen op e-bikes, een stap in een nieuwe manier van fietsen?
Automatisch schakelen op e-bikes, een stap in een nieuwe manier van fietsen?
Een elektrische fiets met automatisch schakelsysteem is een flinke investering. Maar wat levert het op en is het de moeite waard? We delen onze inzichten over deze nieuwe ontwikkeling in de wereld van e-bikes.
Lees verder
De basis van elektrisch fietsen
De basis van elektrisch fietsen
Je kent het vast wel... lekker cruisen op je elektrische fiets met alleen de trapondersteuning aan. Maar wist je dat je veel meer uit je e-bike kunt halen door slim te schakelen? Net als bij een gewone fiets maken de juiste versnellingen het fietsen niet alleen makkelijker, ze helpen ook om je accu langer mee te laten gaan. Bovendien gaat je motor langer mee als je slim schakelt, en dat scheelt natuurlijk in de onderhoudskosten.
Lees verder